Waarom wij altijd werken met een aannemingscontract.

Categorieën:

Als erkend aannemer werken wij voor ieder project waarvan de kostprijs geraamd wordt op 850 euro of meer. Dit om zowel onszelf als aannemer en jou als klant te beschermen. Waarom we dit doen? Dat lees je in dit blogartikel.

Duur leergeld

Als startende aannemer had ik nooit eerder van een aannemingsovereenkomst gehoord. Mijn vorige werkgevers spraken niet bepaald over alle achterliggende administratie die erbij komt kijken. Ik wist wel dat ik offertes moet maken en opvolgen, dat ik facturen moet maken en de betalingen daarvan opvolgen en dat ik binnenkomende facturen moet betalen. Een aannemingsovereenkomst? Nee, dat was me onbekend.

Zo gebeurde het ondenkbare. Ik nam een project aan van kennissen. Een renovatie waar ik van start ging, bepaalde werken uitvoerde, goederen liet leveren en dat allemaal met een mondelinge overeenkomst dat ik de volledige renovatie zou mogen uitvoeren. Tot ze plots, wanneer alle goederen geleverd werden, me een bericht stuurden dat ik niet meer moest komen. Ik had geen aannemingsovereenkomst en dus stond ik even met mijn rug tegen de muur.

Je rekent immers een bepaald aantal weken tot maanden tijd in je agenda om dat ene project tot een goed einde te brengen. Tijd waar je geen andere projecten plaatst, en dus neem je enkel werk aan tegen dat je vermoed dat je klaar bent. Al die weken tot maanden staan dan plots leeg in je agenda. Dat kan even heel hard voelen.

Ook als klant kom je wat tegen

Een ander verhaal dat ik je kan vertellen, is het verhaal van een jong koppel dat ik eind 2020 leerde kennen. Ze kochten een oudere woning aan met de doelstelling om dit te renoveren. Ze namen een aannemer in dienst die alvast begon aan de afbraakwerken. De ene week kwam hij op maandag en op donderdag werken. De week nadien zagen ze op dinsdag en vrijdag dat er weer wat gewerkt was. Er was geen regelmaat, er was geen communicatie en ze tasten volledig in het duister.

Eind november stelden ze twee weken op rij vast dat hun aangenomen aannemer zich niet meer liet zien op hun werf. Intussen was het een puinhoop. Her en der lag afgebroken puin en rommel. Ze probeerden hem herhaaldelijk te bereiken, zonder succes. Begin december viel er een onverwachte factuur van hem in de brievenbus. Een factuur met aangerekende werkuren waarvan ze twijfelden of hij deze wel effectief gepresteerd had. Bovendien hadden ze totaal geen zekerheid hoelang de renovatie nog zou duren. En dat met een huur die intussen opgezegd was en er dus nood was aan een leefbaar dak boven hun hoofd.

De bescherming van een aannemingsovereenkomst

Met een aannemingsovereenkomst bescherm je beide partijen. De overeenkomst verplicht de aannemer om tegen betaling bepaalde werkzaamheden uit te voeren en op te leveren voor zijn klant. Deze overeenkomst is altijd gekoppeld aan een offerte waarmee de klant akkoord is gegaan.

Binnen de aannemingsovereenkomst wordt vastgelegd welke werkzaamheden er moeten uitgevoerd worden en binnen welke termijn deze worden opgeleverd. Ook staat erin bepaald wanneer en hoe de aannemer zijn facturen opmaakt, zodat de klant niet voor onverwachte verrassingen komt te staan.

De overeenkomst stelt ook duidelijk welke rechten en plichten beide partijen hebben, zoals de betaling van de facturen en het uitvoeren van de werkzaamheden. Ook de gevolgen bij niet naleving staan hierin duidelijk omschreven. Zo kan een aannemer de werken stil leggen bij niet betaling en kan een klant een schadevergoeding eisen bij niet tijdige oplevering van de werkzaamheden.

Ook is er in deze overeenkomst steeds een sectie voorzien waarin de aansprakelijkheid van de aannemer staat beschreven. Vanaf wanneer begint zijn aansprakelijkheid te lopen, hoe lang is de aannemer aansprakelijk voor gebreken en voor welke gebreken is hij aansprakelijk.

Als laatste bevat de aannemingsovereenkomst ook best een alinea over meerwerk. Heel wat werven durven al eens wat meerwerk met zich meebrengen. Onverwachte kosten die erbij komen of een klant die tevreden is en plots toch ook dat ene stukje hier en daar wil toevoegen aan de werkzaamheden. Binnen het contract staat omschreven hoe deze meerwerken moeten gecommuniceerd en aangerekend worden.

Duidelijke afspraken

Een aannemingsovereenkomst is dus een document waarin heel duidelijk afspraken staan genoteerd tussen de aannemer en zijn klant, de bouwheer. Een document dat beide partijen in staat stelt hun verplichtingen na te komen en hen beide beschermd indien dit nodig is.

Ga je in zee met een aannemer? Dan kan ik je enkel maar aanraden om naar een aannemingscontract te vragen, zodat ook jij als klant niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Ben je een aannemer en sta je voor een project met een waarde hoger dan 850 euro? Maak dan een aannemingsovereenkomst op tussen jou en je klant.

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *